Nog even vakantie

7 juli 2014 - Krakau, Polen

Beste allemaal,

Inmiddels zijn we aangekomen in Krakau (Polen), in rustig tempo, met af en toe een uitstapje. Het is net vakantie.

Vlak voor ontiels vertrek hebben we een eerste belofte waargemaakt. Van Samira en Rogier kregen we een grote mand met cadeautjes, allemaal dingen die ons doen denken aan Nederland zoals stroopwafels, drop, kaas.In de mand zat ook "iets" waarvan we moesten beloven er op veel plaatsen een foto van te maken. Hierbij onze eerste foto in juichpak.

De eerste nacht hebben we doorgebracht in de tuin bij Ans en Henk in Wijchen. De logies bij deze camping waren uitstekend. Heerlijk eten en 's morgens ontbijt met koffie. Via Boxmeer de grens over richting Kassel en Dresden. We willen naar een camping vlak voor Eisenach in het plaatsje Berka Werra. Bij afslag 37 moeten we de A4 af. Er blijkt echter geen afslag 37, na 36 komt 38. Ook de tablet laat het afweten. Dat begint goed. Na veel zoeken blijkt 36 de juiste afslag, een fout in het boekje.
Leuke, kleine camping met aardige mensen in een vriendelijk dorpje direct  aan een riviertje. We zitten hier vlak bij de grensovergang tussen het toenmalige Oost- en West Duitsland. Wij zijn de enige kampeerders. We mogen midden in de tuin staan direct naast de glijbaan en de grill. We eten in het plaatselijke  restaurant. De eigenaar vertelt dat hij in 1979 met 2 vrienden door het IJzeren Gordijn naar West-Duitsland is gevlucht. 20 jaar later is hij teruggekomen om voor zijn moeder te zorgen.

Gisteren zageMonte Kalin we een enorm grote witte berg opdoemen in het Duitse landschap. De berg is strak van vorm en ongeveer 200 m hoog. We vroegen ons af wat het was. Onze vriend uit het restaurant vertelt dat het een zoutberg is, de Monte Kali. Al 150 jaar wordt hier zout gewonnen. Ze  maken er kunstmest van. De berg is een goede weersvoorspeller. Bij zonnig weer is de berg wit, bij naderende regen kleurt hij door de toenemende vochtigheid grijs.

Na ons bezoek aan de berg Kali gaan we richting Eisenach en vandaar door naar Weimar. We bezoeken Buchenwald, het voormalige concentratiekamp en daarna het middeleeuwse stadje Meissen. De reisgids noemt het een dot van een plaatsje. Het kasteel en de dom torenen hoog boven ons uit. 's Avonds aan de oever van de Elbe met veel Duitsers de wedstrijd Duitsland-Frankrijk gezien. De voetbalgekte zoals in Nederland zie je hier niet. De mensen kletsen met elkaar en hebben weinig oog voor het spel. Vandaag ook nauwelijks versieringen gezien, af en toe een vlaggetje op de auto maar daar houdt het wel mee op.

Via Görlitz en Breslau arriveren we in Krakau, in het oosten van Polen. Van hier zal de tocht verder naar Oekraïne gaan. Voor ons gevoel gaat de reis daar pas echt beginnen.

1. Annemarie Willems:
    11 juli 2014
    Leuk om te lezen en te zien enne het is maar goed dat het even fout ging bij die afslag, want een goed begin is nog steeds het halve werk!
    Groeten en geniet
  2. Rogier Fitié:
    12 juli 2014
    Schitterend! Ben benieuwd naar de foto's ín juichpak ín de Gobi-woestijn!
  3. Ans:
    13 juli 2014
    Mooi verslag! Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg...
    Leuke en mooie stad Krakau. Geniet er van! Wij zijn er vorig jaar geweest.
  4. Nelleke Bosland:
    14 juli 2014
    Hoi Marleen

Heel veel plezier en geniet ervan. Vergeet de kunst niet......

Groet
    Nelleke Bosland
  5. Tineke Wouwe, van:
    15 juli 2014
    Leuk om jullie zo te volgen!
    Hou het vakantiegevoel vast!
    We missen jullie wel hoor op zondag- en dinsdagavond!

Groeten, Rob en Tineke
  6. Jan en Tineke van Os:
    17 juli 2014
    Wat een leuk verhaal. Geniet er van. Wij kijken al uit naar de volgende. Groetjes Jan en Tineke.